Connect with us

Czym zastąpić biały cukier? Najzdrowsze naturalne zamienniki cukru

zamienniki cukru

Porady

Czym zastąpić biały cukier? Najzdrowsze naturalne zamienniki cukru

O szkodliwości białego cukru wie niemal każdy, Jest on wysokokaloryczny i posiada wysoki indeks glikemiczny, a przy tym nie posiada praktycznie żadnych właściwości korzystnych dla zdrowia. Dążąc do zmiany nawyków żywieniowych w pierwszej kolejności powinniśmy postarać się wyeliminować tego „białego zabójcę” z diety. W tym artykule przedstawiamy najlepsze naturalne zamienniki cukru.

Jakie są najlepsze zamienniki cukru? Na poniższej liście znajdziecie pięć propozycji, a kolejne możecie podawać nam w komentarzach.

Zamienniki cukru. Miód

Dobrze znany zamiennik białego cukru, powszechnie dostępny w sklepach. Na rynku znaleźć możemy wiele rodzajów miodu. Składa się głównie z cukrów prostych – fruktozy i glukozy, a także wody, witamin, minerałów, enzymów, polifenoli i innych substancji. Wprawdzie jest on zdrowszy od cukru, ale nie należy zapominać, że jest równie kaloryczny.

miód

Oprócz funkcji słodzącej, miód posiada wiele innych korzystnych właściwości. Jest lekkostrawny dla większości ludzi, wzmacnia układ krwionośny i nerwowy, obniża ciśnienie krwi i hamuje rozwój miażdżycy. Dostarcza organizmowi minerałów i innych pierwiastków śladowych. Ma działanie antybakteryjne i antyseptyczne, przyspiesza gojenie ran. Pomaga zwalczyć przeziębienie, łagodząc infekcje dróg oddechowych i wspomagając leczenie kaszlu, wzmacnia odporność. Leczy też wrzody żołądka i dwunastnicy, pomaga przy chorobach jelit.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
Miód rzepakowy - właściwości i przeciwwskazania. Jak stosować?

Syrop klonowy

Syrop klonowy wprawdzie nie jest w Polsce tak popularny jak miód (wciąż głównym regionem jego produkcji jest północno-wschodnia część Ameryki Północnej), ale jest mniej kaloryczny. Wytwarzany jest z soku klonowego.

Syrop ten zawiera cenne składniki mineralne, takie jak mangan, cynk, żelazo, wapń, selen, sód, potas. Mangan wpływa na szereg procesów fizjologicznych w organizmie człowieka – bierze udział w metabolizmie cukrów, cholesterolu i aminokwasów, a także w rozwoju chrząstki i kości. Cynk wpływa na procesy metaboliczne w organizmie i na układ odpornościowy. Syrop jest również źródłem antyoksydantów, działa jako przeciwutleniacz w ochronie przed szkodliwymi wolnymi rodnikami.

Zamienniki cukru. Melasa

Jest to brązowo-czarny syrop z buraków lub trzciny cukrowej. To jeden z najlepszych i najzdrowszych substytutów cukru rafinowanego. Największą zaletą melasy jest niska zawartość węglowodanów (do 50% mniej niż w zwykłym cukrze rafinowanym).

Dzięki delikatnej obróbce melasa jest również pełna dobroczynnych substancji, takich jak polisacharydy (cukry złożone), które pozytywnie wpływają na układ odpornościowy, naczynia krwionośne i serce. Poza tym jest jednym z najbogatszych naturalnych źródeł żelaza, zawiera dużą ilość wapnia, fosforu, cynku, a nawet chromu. Melasa zawiera również znaczną ilość witaminy B, witaminy C i kwasu foliowego. Zawiera przeciwutleniacze, które chronią komórki przed rozwojem nowotworów, ma działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne, zwiększa poziom dobrego cholesterolu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
Jak jeść figi - świeże, suszone i kaktusowe? Wyjaśniamy raz na zawsze

Cukier kokosowy

Cukier kokosowy staje się coraz popularniejszym zamiennikiem dla białego cukru. Możemy go już znaleźć w wielu sklepach ze zdrową żywnością, czy na stoiskach bio w zwykłych sklepach spożywczych. Pozyskiwany jest z soku palmy kokosowej, z którego odparowano wodę. W efekcie powstają małe kryształki cukru w kolorze brązowym o słodkim smaku i karmelowym zapachu. Dodany do potraw nadaje im wyjątkowy smak.

Wprawdzie kaloryczność cukru kokosowego jest zbliżona do cukru białego, jest on jednak od niego słodszy. Oczywiście oznacza to, że do słodzenia wystarczy mniejsza ilość niż w przypadku tradycyjnego cukru. Poza tym posiada też cenne składniki odżywcze. Spośród najważniejszych składników mineralnych zawartych w cukrze kokosowym wymienić możemy żelazo, cynk, wapń i potas. Oprócz kwasów tłuszczowych i przeciwutleniaczy zawiera również inulinę, która spowalnia wchłanianie glukozy, dzięki czemu ma niższy indeks glikemiczny niż zwykły cukier biały, będzie więc dobrym wyborem dla diabetyków. Wzmacnia odporność i kości, działa przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie, zapobiega chorobom układu krążenia i anemii.

Zamienniki cukru. Stewia

Stewia jest rośliną pochodzącą z Ameryki Południowej. W jej liściach znajdują się glikozydy stewiolowe, które odpowiadają za jej słodki smak. Niewątpliwą zaletą stewii jest to, że nie zawiera ona żadnych kalorii, poza tym jest słodsza od cukru 200-300, więc już niewielka ilość wystarczy do jego zastąpienia. Do słodzenia używać można liści świeżych czy suszonych, ale w sklepach od kilku lat można znaleźć już stewię w postaci tabletek czy proszków.

Liście stewii zawierają witaminy takie jak wit. B2, C, kwas foliowy i minerały (wapń, potas, sód, magnez, żelazo, fosfor, cynk, selen, miedź, siarka, mangan). Są również źródłem przeciwutleniaczy i flawonów, a więc mają działanie przeciwutleniające Stewia nie podnosi poziomu cukru we krwi, jej indeks glikemiczny wynosi 0, dlatego też jest zalecanym zamiennikiem cukru dla osób chorujących na cukrzycę. Obniża ciśnienie krwi, działa przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo, wspomaga gojenie ran. Zawarty w liściach stewii stewiozyd działa przeciwpróchniczo na zęby. Z całą pewnością stewię można uznać za jeden z najzdrowszych zamienników cukru.

zamienniki cukru

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama

Popularne

Reklama
To Top