Connect with us

Jak nie przytyć w święta? Praktyczne zasady, o których warto pamiętać

jak nie przytyć w święta

Porady

Jak nie przytyć w święta? Praktyczne zasady, o których warto pamiętać

Nadchodzące święta, to czas, który może być nie lada wyzwaniem, w szczególności osób będących na diecie. W tym okresie pozwalamy sobie bowiem na jedzenie zdecydowanie więcej, niż zazwyczaj. Bez obawy – jeśli przez cały rok stosujesz zdrową i zbilansowaną dietę, nie musisz się w żaden sposób ograniczać w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Szczególnie w tym okresie nie zaszkodzi jednak przypomnieć sobie kilku praktycznych zasad zdrowego odżywiania i wskazówek, jak jeść z głową.

Święta Bożego Narodzenia nie powinny być dla nikogo stresującym okresem. Jeśli starasz się utrzymywać przez cały rok zbilansowaną dietę, pierogi, smażona ryba czy sernik w święta nie zaszkodzą. Ale jak wiadomo we wszystkim warto zachowywać umiar. Jak zaplanować posiłki w święta, aby nie przytyć?

Najważniejsze to nie przejadać się, pozwalać sobie na świąteczne potrawy i słodycze, ale w mniejszych ilościach. Osobom, które na co dzień unikają cukru jest zdecydowanie łatwiej. Jeśli przez długi czas nasza dieta jest zdrowa i zbilansowana, organizm sam przestaje się upominać o produkty bogate w cukry proste

W dzień wigilii najlepiej zdecydować się na dwa lekkostrawne posiłki, które pozwolą nam zachować sytość i przysłowiowo nie „rzucimy się” na wigilijne potrawy.

Uważajmy na alkohol

Zagrożenie w naszej zbilansowanej diecie widźmy głównie w przygotowywanych potrawach. Warto jednak nie zapominać o alkoholu. Jest on bowiem bardzo kaloryczny – zawiera aż 7 kcal/g.

Jeden czy dwa kieliszki wina oczywiście nie zaszkodzą, ale większa ilość alkoholu osłabia mechanizmy kontroli, pobudzając tym samym apetyt. Poza tym zaburza też sen i cały kolejny dzień, co również wpływa na przybieranie na wadze. Najlepiej też decydować się na alkohol już po skończonym posiłku.

Nie zapominajmy także o najważniejszym napoju, czyli wodzie. Woda to podstawa zdrowego życia, odchudzania i utrzymania wagi. Pijmy ją tak często, jak to możliwe, nawet między posiłkami i piciem alkoholu. Woda nasyca, zapobiega przejadaniu się i dobrze działa na metabolizm.

Jak nie przytyć w święta? Spróbujmy eksperymentować w kuchni

Dziś mamy tyle możliwości przygotowywania potraw, że warto też odejść trochę od tradycji i przyrządzić niektóre nieco z nich inaczej. Choćby smażoną rybę możemy zastąpić rybą pieczoną w piekarniku.

W sałatce jarzynowej zamiast wysokokalorycznego majonezu równie dobrze sprawdzi się jogurt naturalny. Pierogi możemy podgrzać w wodzie, lub na parze, zamiast smażenia na patelni.

Nie zapominaj o ruchu

Święta w Polsce kojarzą się ze świętowaniem przy stole, ale wcale tak nie musi być. Warto nawet w ciągu tych dni zaplanować sobie aktywne spędzenie czasu, które pobudzi metabolizm i korzystnie wpłynie na nasze samopoczucie. A poza tym oderwie nas od stołu, a więc ograniczy ilość spożywanych kalorii. Mogą to być proste ćwiczenia, krótki bieg czy marsz przed śniadaniem, albo po prostu zwykły spacer.

Jak nie przytyć na święta? Planuj posiłki

Planowanie nie bez powodu często jest wymieniane jako klucz do sukcesu. Pomaga lepiej przygotować się na sytuacje, które mogą się pojawić. Pamiętaj o swoim celu (nie przybrać na wadze i nie przejadać się), a następnie ostrożnie wybieraj. Znajomość celu i plan tego, co będziesz jeść i jak będziesz ćwiczyć, pomoże ci zachować równowagę, uniknąć niespodzianek i rzeczywiście osiągnąć cel.

Na stole mamy przeważnie dużo potraw, ale nie ma przecież konieczności próbowania wszystkiego po kolei, a w szczególności tych, które i tak jadamy w ciągu roku. Wybierajmy więc tylko to na co mamy ochotę, dzięki czemu łatwiej będzie zachować umiar.

ZOBACZ RÓWNIEŻ
Jak palić świece sojowe? Najważniejsze zasady i potencjalne błędy

W świąteczne dni warto też postarać się zachować swój rytm posiłków. Często podczas tego okresu sięgamy po jedzenie nie z głodu, a po prostu bez zastanowienia – bo leży na stole. Warto trzymać się swojego planu dnia, co pozwoli nam zachować odpowiedni balans.

Na koniec – nie panikuj

Jeśli zdarzy się, że przez trzy dni z rzędu przejadasz się i pijesz za dużo, to jeszcze żadna tragedia. Prawdopodobnie nikt nie przytył kilku kilo w święta, bo wymagało by to zjedzenie nadprogramowo kilkunastu – kilkudziesięciu kalorii. Na nadprogramowe kilogramy po świętach może składać się w niewielkim stopniu tkanka tłuszczowa, ale także głównie zatrzymana w organizmie woda i niestrawione resztki jedzenia. Po kilku dniach waga powinna się unormować. 

O ile oczywiście nie będziemy przedłużać naszego świętowania. Często bowiem mamy tendencję dojadania resztek po świętach jeszcze przez kilka – kilkanaście dni, przedłużając czas, w którym nie pilnujemy swoich nawyków.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama

Popularne

Reklama
To Top