Connect with us
psychologia zakladów

Porady

Psychologia zakładów sportowych: Kontrolowanie emocji

Szeroko pojęty hazard jest dziś jedną z topowych rozrywek na świecie. Ludzie uwielbiają spędzać czas w grach hazardowych online, korzystając z usług kasyn internetowych takich jak Spincity. Popularne na skalę światową są też zakłady sportowe, czyli typowanie — obstawianie wyników różnych wydarzeń sportowych. Obie te aktywności są niezwykle ekscytujące i emocjonujące, a do tego mogą przynosić zyski. Jednak w przypadku zakładów sportowych czynnik szczęścia i losowości nie jest aż tak wielki, jak ma to miejsce w kasynach, bo skuteczne obstawianie, generujące dochody, jest połączeniem szczęścia, strategii i fachowej wiedzy.

Niemniej jednak obok liczb i statystyk, w zakresie zakładów bukmacherskich istnieje jeszcze jeden bardzo istotny czynnik, który jest kluczowy, jeśli chodzi o to, czy typer odnosi sukcesy, czy raczej zalicza kolejne porażki. Tym czynnikiem jest oczywiście psychologia obstawiania, czyli aspekt emocji i podejmowania decyzji. Zrozumienie psychologii zakładów sportowych jest bardzo ważnym elementem, bo dzięki temu możemy dokonywać bardziej racjonalnych wyborów i skutecznie kontrolować swoje emocji, co finalnie może przełożyć się na lepsze wyniki finansowe.

Emocjonalny rollercoaster podczas obstawiania

Choć emocjonalny rollercoaster jest raczej kojarzony z grą w kasynie lub w inne gry losowe, to jednak w przypadku zakładów sportowych również występuje i ma istotne znaczenie w kontekście skutecznego typowania. Obstawianie może bowiem wywołać bardzo silne i do tego skrajne emocje. Po dużej wygranej możemy odczuwać niesamowitą radość i euforię, by chwilę później maksymalnie się zdołować i pogrążyć w rozpaczy po druzgocącej porażce.

Takie wzloty i upadki emocjonalne nie są dobre ani dla naszego zdrowia psychicznego, ani też dla naszych wyników podczas obstawiania. Taki emocjonalny rollercoaster może zwyczajnie zaburzyć nam ocenę danej sytuacji, przez co będziemy ją postrzegać zupełnie inaczej niż zwykły człowiek z chłodną głową i podejściem bez skrajnych emocji. To wszystko może prowadzić do tego, że podczas typowania będziemy podejmować impulsywne, irracjonalne decyzje, które najprawdopodobniej tylko nas jeszcze bardziej pogrążą i będziemy ich żałować w przyszłości.

Aby skutecznie przezwyciężać tego typu wzloty i upadki emocjonalne niezbędna jest identyfikacja emocji i ich wpływu na obstawianie. Kiedy już nauczymy się je rozpoznawać, konieczne jest nauczenie się tworzenia zdrowego dystansu od emocji i zarządzanie nimi podczas podejmowania wszelkich decyzji związanych ze stawianiem zakładów.

Zarządzanie emocjami

Aby zakłady sportowe były przyjemną rozrywką, zanim jeszcze zanurzymy się w świat obstawiania, trzeba obrać skuteczną strategię zarządzania emocjami, tak aby nic nigdy nas nie zaskoczyło. Takie podejście pozwoli uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i ogólnej frustracji związanej z ewentualnymi porażkami, które zawsze występują i nie da się ich uniknąć. Fundamentami solidnej, skutecznej strategii zarządzania emocjami, są następujące elementy:

  • ustalenie realnych oczekiwań — należy zrozumieć, że przegrana jest naturalnym elementem zakładów sportowych i zdarza się najlepszym;
  • stworzenie planu działania — należy szczegółowo zaplanować swoje typowanie, uwzględniając budżet, limity i strategie, co pozwoli zachować niezbędną koncentrację i uniknąć podejmowania decyzji w oparciu o emocje;
  • robienie regularnych przerw — robiąc sobie regularne przerwy od typowania, w szczególności po serii przegranych kuponów, można wspierać zachowanie jasności umysły, jednocześnie zapobiegając podejmowaniu pochopnych decyzji w pogoni za odrabianiem poniesionych strat;
  • analiza swoich ruchów — po podjęciu każdej decyzji należy ją przeanalizować i zbadać jak wyglądał proces decyzyjny podczas jej podejmowania, a przede wszystkim czy opierał się on na faktach, czy raczej na emocjach lub przeczuciu.

Błędy poznawcze

Za sprawą odpowiedniego kontrolowania emocji można zwiększyć samoświadomość i stworzyć sobie lepsze warunki psychologiczne do skuteczniejszego obstawiania. Z taką strategią wszystkie decyzje będą podejmowane na chłodno, bez żadnych emocji. Jeśli chodzi o zarządzanie emocjami podczas typowanie, warto mieć też świadomość, że w zakładach sportowych można doświadczyć różnych błędów poznawczych, które mogą wpłynąć na nasze decyzje — zupełnie nieświadomie. Typowe błędy poznawcze podczas obstawiania to:

  • efekt potwierdzenia;
  • efekt pseudopewności;
  • efekt świeżości;
  • paradoks hazardzisty.

Jak dokonywać racjonalnych wyborów

Kontrola emocji to wraz ze szczęściem 2/3 sukcesu w typowaniu zakładów sportowych. Pozostałą brakującą częścią jest dokonywanie racjonalnych wyborów. Element ten jest niewątpliwie jednym z najważniejszych, a opanowanie go polega na odpowiedniej analizie i dyscyplinie podczas podejmowania jakichkolwiek decyzji.

Nie da się ukryć, że podstawą, jeśli chodzi o racjonalne decyzje w zakładach sportowych, jest opieranie swoich wyborów o dane statystyczne i faktyczne prawdopodobieństwo. Przed postawieniem jakiegokolwiek zakładu — nawet gdy jest pewniakiem z najniższym możliwym kursem — należy go solidnie przeanalizować, korzystając ze statystyk i danych historycznych. Koniecznie jest zwrócenie uwagi na takie aspekty jak historyczne wyniki, szczegółowe statystyki i informacje o ewentualnych kontuzjach. To sprawi, że decyzja będzie bardziej racjonalne, a co za tym idzie, istnieje większa szansa, że będzie trafna i zapewni wygraną.

Istotną kwestią w aspekcie podejmowania racjonalnych wyborów w zakładach sportowych jest też odpowiednie zarządzanie bankrollem. Trzeba rozważnie dysponować swoimi pieniędzmi i nie stawiać wszystkich swoich środków na jeden konkretny zakład tylko przeznaczyć na niego określony procent całego budżetu, aby zniwelować ryzyko dużych strat. Niezbędne jest też unikanie odbijania się po porażce, bo to zazwyczaj prowadzi tylko do jeszcze większych strat. Ważny jest też aspekt samodoskonalenie — należy ciągle się rozwijać i uczyć, wyciągając wnioski ze swoich doświadczeń.

Continue Reading
Zobacz również:
Reklama

Popularne

Reklama
To Top