Społeczność gamerów
Okazuje się, że Polacy najwięcej czasu spędzają na działaniach skoncentrowanych wokół social mediów i platform gamingowych. Gry online zostały uznane nawet za jedną z najpopularniejszych rozrywek współczesnego człowieka. Oferta jest szeroka, bo rozpięta od gier przygodowych, strategicznych, sportowych, rywalizacyjnych, MMO i wielu innych oraz od gier dla jednego gracza, po takie, w których ich udział określa się jako masowy. Istnieje też ogromna ilość wirtualnych platform, gry hazardowe i zabawy umożliwiające zarabianie realnych pieniędzy. Jako popularną formę rozrywki młodzi ludzie wskazują często kasyna online. Wielu użytkowników internetu z chęcią korzysta również z platform e-sportowych i ich aplikacji, jak Wazamba czy Vulkan Vegas casino app, które umożliwiają emocje wynikające z bycia kibicem. To nie koniec rozrywek, jakie idą za rozwojem sieci.
Słuchanie, oglądanie, nadawanie, udostępnianie
Streamingi wideo, podkasty z wykorzystaniem takich platform jak YouTube czy Twitch, pozwalają nie tylko pogłębiać swoje pasje czy oglądać ulubione treści, ale także umożliwiają transmisję na żywo wielu meczy, koncertów i innych wydarzeń. Transmitowanie swoich własnych treści stało się też bardzo popularne. Oferta podkastów jest tak szeroka, że można zaryzykować stwierdzenie, że znajdzie się jakiś właściwie na każdy temat. Coraz więcej osób decyduje się na taki sposób komunikacji, wyrażania myśli i ekspresji. Social media angażują Polaków podobnie jak gry. Aplikacje takie jak Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, pozwalają dzielić się życiem prywatnym i zawodowym, tworzyć profile i udostępniać ulubione treści, podbijając ich wartość i zwiększając oglądalność. Oczywiście nie należy zapominać także o całej olbrzymiej ofercie filmowej, która z kin sukcesywnie przenosi się do Internetu, skracając czas oczekiwania widzów na premiery, które dopiero co pojawiły się w kinach. Wszystko to zajmuje nasz czas. Staje się życiem towarzyskim, rozrywką przeniesioną do sieci i znakiem współczesności.
Rozwój i edukacja
Oczywiście rozwój technologii nie służy przede wszystkim rozrywce, ale poprzez swoje nowoczesne formuły rozwój osobisty czy zawodowy możliwy jest w szerszym niż wcześniej zakresie i zapewnia dostęp każdemu wedle jego potrzeb. Niczym niezwyczajnym jest dziś uczenie się języka obcego bezpośrednio od Chińczyka znajdującego się na innym kontynencie. Internet oferuje bardzo wiele możliwości nauki online – od podróży i zwiedzania świata po zainteresowanie sztuką, historią czy naukami matematycznymi. Wszystko można zobaczyć, a coraz więcej też przeżyć, doświadczyć. Sieć umożliwia też współtworzenie różnych społeczności skoncentrowanych wokół określonych zagadnień, jak Reddit, Stack Exchange czy Quora, zachęcający użytkowników do podejmowania dyskusji na konkretne tematy i zadawania pytań.
Zakupy
Na liście rozrywek Polaków znalazły się również zakupy online. Okazuje się, że wielu z nas jest w stanie spędzać długie godziny na przeglądaniu, wybieraniu i niekoniecznie – kupowaniu. Według badań aż 40% swoich zakupowych zachcianek Polacy zaspokajają, wrzucając produkty do wirtualnych koszyków i porzucając je przed etapem “płatność”.
Sztuczna inteligencja i poszerzanie rzeczywistości
Nie bez znaczenia dla sfery rozrywki jest aktualnie sztuczna inteligencja, a przede wszystkim te jej odsłony, dzięki którym internauci bawią się w generowanie treści, obrazów, dźwięków. Czaty GPT pojawiają się w Sieci za darmo, do tego, by można ją było testować i “karmić” wiedzą, której dotąd nie zdobyła, tj. wiedzą o emocjach. Tych z pewnością dostarczają takie technologie jak VR (rzeczywistość wirtualna) i AR (rozszerzona). Przenoszą one człowieka do zupełnie niezależnych światów. Wystarczą zwykłe okulary VR, by eksplorować wirtualne środowiska, które czasem są fantastycznym światem gry, czasem przestrzenią do nauki, a czasem – sposobem na spotkanie towarzyskie z ludźmi z drugiego końca świata. Natomiast AR pozwala łączyć świat wirtualny ze znaną nam rzeczywistością, co znacząco oddziałuje na naszą percepcję i odbieranie współczesnego świata.